Północne Niemcy z dziećmi: Travel planner

Ponad dwa tygodnie w Hamburgu z dziećmi?! Na ten pomysł mama się nieco wzdrygnęła. Wiadomo, tata będzie realizował tam swoje obowiązki zawodowo-naukowe, a co mama ma przez ten czas robić z Adasiem i Julkiem?! Zasiadła więc do robienia "tabelki", czyli  research'u odnośnie atrakcji w mieście i szeroko pojętych okolicach. A i potem okazało się, że... ledwo zdążyliśmy zrealizować wszystkie punkty w tabelce wypisane! Tak, północne Niemcy okazały się świetnym miejscem na spędzenie aktywnych wakacji! Sami przeczytajcie poniższy Travel Planner, mamy nadzieję, że zachęci Was do odwiedzenia tego regionu kraju naszych sąsiadów!

I. Hamburg

Hanzeatyckie miasto Hamburg słynie z portu, największego w Niemczech, jednak spacerując po śródmiejskich dzielnicach dominuje wrażenie, że jest to duże centrum finansowe. Kilka lat temu Hamburg zdobył miano Europejskiej Stolicy Czystości i trudno się temu dziwić, wszystko jest tu takie zadbane i uporządkowane. W tym formalnie wyglądającym mieście można jednak znakomicie spędzić czas z rodziną, poniżej nasza lista:

1. Hamburg uległ bardzo dużemu zniszczeniu podczas bombardowań w czasie II Wojny Światowej, nie ma zatem czegoś, co moglibyśmy nazwać "Starówką", jednak spacerując po centrum warto zatrzymać się na chwilę przed ratuszem miejskim, a także udać do dzielnicy Speicherstadt, czyli części miasta, w której odrestaurowane zostały dawne spichlerze, zwrócić tam też warto uwagę na zabytkowe mosty.

2. Port w Hamburgu jest olbrzymi, wokół Łaby ciągną się bardzo rozległe place przeładunkowe, doki, itp. Aby jednak przyjrzeć się portowi szczególnie polecamy Wam spacer promenadą, która ciągnie się wzdłuż ulicy St. Pauli Hafenstrasse.

W pobliżu St. Pauli-Landungsbrücken znajduje się przystań promów i statków wycieczkowych po porcie. Na taki rejs po porcie wybraliśmy się i uważamy, że było to bardzo ciekawe, duże przeżycie (i to nie tylko dlatego, że trzeba było użyć After-Bite po użądleniu Adasia przez pszczołę!), szczególnie, gdy stateczek podpłynął do wielkiego kontenerowca, który akurat rozładowywany był w hamburskim porcie - ogrom takiego statku, widzianego z bliska, robi niesamowite wrażenie nie tylko na dzieciach!

3. Również w pobliżu portu znajduje się U-Boot Museum - zwiedzać można wnętrze łodzi podwodnej z czasów II Wojny Światowej. Chyba żadnemu młodemu turyście nie trzeba dalej reklamować tej atrakcji. Łódź dostępna jest do zwiedzania pod adresem St. Pauli Fischmarkt 10 (dociera się do niej spacerem po Elbpromenade, czyli opisywanej powyżej promenadzie nad Łabą). Muzeum otwarte jest codziennie, tutaj znajdziecie najbardziej aktualne godziny otwarcia. Byliśmy, Adasiowi i Julkowi bardzo się podobało!

4. Spacerując wzdłuż Łaby, dotrzeć można również do Elbphilharmonie, czyli nowoczesnego budynku filharmonii hamburskiej. Znajduje się w niej taras widokowy, z którego podziwiać można panoramę miasta i portu. Bilety do wjazdu na taras widokowy są bezpłatne, należy je po prostu pobrać w kasach przy wejściu.

5. Bardzo ciekawą, oryginalną atrakcją Hamburga jest Fischmarkt, czyli targ rybny, działający w każdą niedzielę do godz. 9 rano (tak, nie pomyliliśmy się pisząc "do" - targ otwiera się w lecie o godz. 5, w pozostałe miesiące o godz. 7 i o godz. 9 słychać gong ogłaszający zamknięcie stoisk). Tłok jest co prawda niemiłosierny, ale Adasiowi i Julkowi ogromnie się podobało to miejsce i niezwykła atmosfera tam panująca. Szczególnie uwagę przykuwają trwające co chwilę na różnych stoiskach (z roślinami, owocami, rybami, itp.) licytacje produktów. W licytacji owoców wzięliśmy udział - za 10 Euro dostaje się kosz pełen różnych owoców, przy czym z uwagi na ogromne zainteresowane aukcjami trzeba się zgłosić do udziału praktycznie na samym jej początku i dopiero potem okazuje się, co sprzedawca, dość teatralnie zresztą to czyniąc, napakuje do kosza. Zabawa przednia, duże emocje, a potem wielka uczta owocowa, u nas żadne owoce się nie marnują!
Fischmarkt ulokowany jest pod adresem Große Elbstraße 9, mieści się w końcówce promenady nad Łabą, ciągnącej się od budynku filharmonii. Jeśli przyjedziecie na targ samochodem, doliczcie jakieś pół godziny na poszukiwanie miejsca do zaparkowania w okolicy.

6. Najbardziej ekscytującą bodajże atrakcją dla dzieci w Hamburgu jest Miniatur Wunderland - cudowny świat największej na świecie makiety kolejowej, o której szerzej pisaliśmy tutaj: link.

7. Wizyta w zoo to zawsze dobry pomysł na spędzenie czasu z dziećmi, a to w Hamburgu jest bardzo ładne, dokładnie opisaliśmy je tutaj: link

8. Hamburg to bardzo zielone miasto, w centrum rozciąga się duży park Planten un Blomen, w którym odnaleźliśmy największy w mieście plac zabaw dla dzieci (a właściwie dwa place zabaw, bo jest w tym rozległym kompleksie zieleni jeszcze drugi, mniejszy), zresztą na trawnikach urządzaliśmy sobie pikniki, chłopcy grali w piłkę, itp. Znajduje się tu również staw z fontanną, w porze letniej co godzinę urządzany jest pokaz, podczas którego fontanna tryska w różnym rytmie i na różne wysokości. Planten un Blomen ma też przepiękny w lecie zakątek - duży ogród różany.

9. Trudno nam było uwierzyć, że w Hamburgu jest nawet plaża, aż pojechaliśmy się przekonać. I faktycznie, w eleganckiej, uznawanej za najbardziej ekskluzywną dzielnicy Hamburga, Blankenese, jest plaża nad rzeką Łabą. Dojechać tam można S-bahnem, czyli koleją naziemną, która jeździ z hamburskich dworców (z jedną przesiadką, podróż z centrum zajmuje ok. pół godziny). Już wysiadając w słoneczny dzień w Blankenese poczuliśmy się jak na wakacjach w jakimś śródziemnomorskim kurorcie. Po licznych schodach w Treppenviertel zeszliśmy nad Łabę i skręcając w prawo na promenadzie, po kilkunastu minutach spaceru doszliśmy do faktycznie ślicznej plaży! Co prawda nie mielibyśmy odwagi korzystać z kąpieli w rzece (chociaż niby można, wielu tak robiło), jakoś bliskość gigantycznego portu w Hamburgu trochę nas do kąpieli zniechęcała, ale piasek na plaży był świetny i czysty. A do tego okazało się, że czeka tu na nas jeszcze jedna wielka atrakcja - otóż, wypływając z portu w Hamburgu do ujścia Łaby do Morza Północnego, kolosalne kontenerowce przepływają tuż obok nas! Po długim plażowaniu i piknikowaniu na piasku wsiedliśmy do autobusu, który robi jednokierunkową pętlę po Blankenese i dowozi z powrotem do stacji kolejowej.

10. W centrum Hamburga nie brakuje też wody, a to z kolei w postaci bardzo rozległego jeziora Alster. Wokół niego ciągnie się zadbana, otoczona praktycznie na całej swojej długości parkiem, promenada, która jest naczelnym miejscem do uprawiania joggingu, jazdy na rowerze, a w przypadku Adasia i Julka - szaleńczych jazd na hulajnogach. Mnóstwo tu również ławeczek, trawników do piknikowania, a na wielbicieli sportów wodnych czeka wiele wypożyczalni sprzętu wodnego.

W nasze wpisy wkładamy dużo pracy, aby były one jak najbardziej praktyczne i użyteczne innym aktywnym rodzinom. Na naszym blogu znajdziecie mnóstwo wpisów - bezpłatnych kompleksowych przewodników po najciekawszych miejscach i atrakcjach w kolejnych regionach Polski i innych krajach, a wszystko pod kątem odkrywania tych miejsc z dziećmi.
Jeśli ten wpis jest dla Was przydatny, jeśli pomogliśmy Wam w organizacji rodzinnej wyprawy, prosimy, odwzajemnijcie się polubieniem nas na fb, tu: link. Was to kliknięcie lajka nic nie kosztuje, za to my dzięki temu widzimy, że nasza pomoc innym w organizacji fajnego rodzinnego czasu ma sens!

II. Inne miejsca warte odwiedzenia z dziećmi w Północnych Niemczech:

1. Serengeti Park Hodenhagen - fantastyczny park safari, po którym można jeździć własnym samochodem i doświadczać niesamowitej bliskości z mieszkającymi tam dzikimi zwierzętami - bardzo Was do wizyty zachęcaliśmy, opisując park w szczegółach, tutaj: link.

2. Park rozrywki Hansa Park - jeden z największych niemieckich parków rozrywki, który również odwiedziliśmy i pełne zestawienie dostępnych w nim atrakcji, a także liczne wskazówki praktyczne zawarliśmy w tym poście: link.

3. Bremerhaven, miasto "jeszcze dalej niż północ", ale za to z wieloma atrakcjami, bardzo wartymi odwiedzenia z dziećmi:

- Klimahaus, czyli spacer przez 9 stref klimatycznych Ziemi - szczegółowo i praktycznie opisaliśmy tutaj: link

Deutsches Auswandererhaus - czyli bardzo ciekawe, świetnie zaprojektowane muzeum emigracji - o czym pisaliśmy szerzej tutaj: link

- Zoo am Meer - zoo kameralne, ale pełne zwierząt niespotykanych w wielu innych ogrodach zoologicznych - więcej możecie przeczytać w tym wpisie na naszym blogu: link

4. Lüneburger Heide, czyli Pustać Luneburska, a w praktyce - morze wrzosów po horyzont w końcówce lata (chyba, że jest susza...) - do wizyty w tym miejscu zachęcaliśmy Was w tym poście: link

5. Skansen wsi północnoniemieckiej pod Hamburgiem - bardzo ciekawa wizyta, która pozwoli Wam spędzić dzień w sielsko-anielskim klimacie skansenu, jednocześnie bardzo wiele dowiadując się, wraz z dziećmi, o dawnych zawodach, a także współczesnym rolnictwie - tutaj: link do naszego opisu i praktycznych wskazówek.

6. Tam nie daliśmy już rady podczas naszego pobytu w północnych Niemczech dotrzeć, ale w tabelce to mieliśmy wpisane, więc dopisujemy do Travel Planner: w Bremie mieści się centrum nauki o nazwie Universum Bremen, jeśli jesteście zainteresowani zajrzeniem tu przy okazji wizyty w mieście Muzykantów z Bremy, zajrzyjcie na stronę internetową centrum: link.

Zwiedzanie łodzi podwodnej - U-Bootmuseum w Hamburgu

Widok ze stateczku wycieczkowego po porcie w Hamburgu - panorama Blankenese

Widok ze stateczka wycieczkowego po porcie w Hamburgu na rozładowywany kontenerowiec

Panorama portu z tarasu widokowego w Elbphilharmonie