W poszukiwaniu początków Polski - Poznań i Ostrów Lednicki

Szlak Piastowski to trasa turystyczna obejmująca bardzo wiele obiektów związanych z historią wczesnopiastowskiej Polski. Wśród kluczowych miejsc na niej się znajdujących są z całą pewnością Poznań i Ostrów Lednicki. O tym co i jak warto zobaczyć tam z dziećmi przeczytacie poniżej.

1. Poznań

Według hipotez historyków gród na Ostrowie Tumskim był od 966 r. siedzibą pierwszego biskupa Polski - Jordana. Od 1000 r. była to stolica biskupstwa poznańskiego, a jednocześnie, oprócz między innymi Gniezna (o którego zwiedzaniu możecie przeczytać w oddzielnym wpisie na blogu - link) gród ten pełnił rolę rezydencji monarszej. Otoczony imponującymi wałami gród na Ostrowie Tumskim w Poznaniu był też niezwykle ważny w systemie obronnym najstarszej Polski, czego dowodów jest wiele w zapisach z wojen toczonych przez pierwszych Piastów.

W każdym razie zwiedzanie Ostrowa Tumskiego to ewidentnie konieczny element poznawania Poznania.

Zanim na Ostrów doszliśmy, przespacerowaliśmy się po położonej jedynie nieco ponad kilometr od Ostrowa Starówce poznańskiej. Trykające się w samo południe koziołki, które ukazują się w okienku umieszczonym na wieży ratusza, na środku Starego Rynku w Poznaniu, są też punktem obowiązkowym zwiedzania Poznania. Szkoda tylko, że leniuchy są z tych koziołków i ukazują się zwiedzającym jedynie raz dziennie, bo trzeba dopasowywać do tego plan dnia.

Przed dalszą drogą na Ostrów Tumski zrobiliśmy zapasy rogali marcińskich w małej cukierence u wylotu z rynku w uliczkę Paderewskiego. Gdyby jednak przez ten kilometr dzielący od Ostrowa Tumskiego komuś przydarzyło się już zgłodnieć, po drodze widzieliśmy lodziarnię, przed którą długa kolejka mogła sugerować, że to miejsce godne odwiedzenia (Lody Chwaliszewo 7/8).

Spacer po Ostrowie Tumskim w szybkim tempie nie zająłby pewnie dłużej niż 20 minut, bo to nie jest rozległy teren, jednak warto obejrzeć go na spokojnie, bo sporo tu zakamarków. Nam w fantastyczny sposób zwiedzanie urozmaiciło i uatrakcyjniło robienie na Ostrowie Tumskim questu. Otóż niedawno odkryliśmy świetną stronę internetową ze scenariuszami gier terenowych (questy.com.pl) - można ściągnąć aplikację na telefon, jednak w aplikacji nie ma wszystkich questów dostępnych na stronie internetowej i należał do nich między innymi właśnie quest po Ostrowie Tumskim, dlatego mieliśmy go wcześniej wydrukowany. Quest był nie tylko super zabawą dla całej naszej rodziny, ale też jednocześnie znakomitym przewodnikiem, który zwracał naszą uwagę na detale, których pewnie byśmy nie zauważyli zwiedzając Ostrów bez niego.

Z questem w rękach weszliśmy do wnętrza katedry (w tym do krypt, do których zwiedzania konieczny jest zakup biletu), powędrowaliśmy uliczkami wokół katedry przyglądając się mijanym zabytkom, jak i zwracając uwagę na różne szczegóły architektoniczne świątyni, przyjrzeliśmy się mostowi Jordana, śluzie czy Rezerwatowi Archeologicznemu Genius Loci. Szkoda, że nadchodząca gwałtownie burza nie pozwoliła nam skończyć questu, ale najważniejsze punkty Ostrowa Tumskiego nie tylko zobaczyliśmy, ale też wraz z dziećmi poznaliśmy związaną z tym miejscem historię. Quest polecamy dla wieku od ok. 8 lat, chociaż 6-latek też ochoczo szukał kolejnych punktów opisanych w quest'cie i wciągnął się w zabawę.

Kolejnego dnia skusiliśmy się na wejście do Bramy Poznania. Czym jest Brama Poznania? Nazwalibyśmy ją rodzajem centrum nauki o historii Poznania, piastowskich grodów i początkach polskiej państwowości. Miejsce z pewnością godne uwagi, z czytanych przez nas wcześniej opinii w internecie wynikało, że jest super dla dzieci, a to dzięki interaktywnemu charakterowi i ponoć świetnemu audioprzewodnikowi dedykowanemu dzieciom. Ze smutkiem musimy jednak podkreślić, że na czas trwania pandemii covid zdecydowanie nie polecamy tego miejsca rodzinom z dziećmi! Otóż na czas pandemii udostępniany jest jedynie audioprzewodnik w wersji dla dorosłych, który kompletnie nie nadaje się dla dzieci - jest za trudny, zbyt żmudny, po prostu czyni wizytę nieciekawą dla młodych turystów. Wyłączone są ponadto z użytku wszystkie interaktywne eksponaty, czyli mnóstwo. W sumie mieliśmy poczucie, że otwieranie takich miejsc w czasie pandemii jest bez sensu, bo wyłączonych jest tak wiele elementów ekspozycji, że całość staje się niespójna, jakaś taka pobieżna. I tak jesteśmy pełni podziwu dla Adasia i Julka, bardzo już wytrawnych turystów, że z taką cierpliwością próbowali się odnaleźć podczas zwiedzania Bramy Poznania i dzielnie wytrwali całość.

Katedra na Ostrowie Tumskim

Budynek Bramy Poznania

Brama Poznania

2. Ostrów Lednicki

Ostrów Lednicki to wyspa mieszcząca się w okolicach Gniezna (ok. kwadrans jazdy samochodem), na której najprawdopodobniej odbył się chrzest Polski. Świetne miejsce dla młodych zapaleńców archeologii, bo na wyspie znajduje się okazały rezerwat archeologiczny, w tym ruiny Palatio i kościoła.

Aby dotrzeć na Ostrów Lednicki należy dojechać pod adres Dziekanowice 32, gdzie znajduje się duży parking (płatny w ramach biletu na prom i zwiedzanie Ostrowa) i budynek kasy, w którym  można nabyć bilety na prom. Na wyspę kursuje bowiem niewielki prom osobowy - w szczycie sezonu turystycznego podobno pływa w tę i z powrotem, obecnie z powodu niewielkiego ruchu turystów w czasach epidemii - raz na pół godziny. Po tym, jak wysiada się z promu, można iść drogą w prawo lub w lewo, w zasadzie wszystko jedno, bo trasa wiedzie wokół wysepki zataczając pętlę. Na trasie mija się między innymi rekonstrukcję chaty, makietę grodu na wyspie, miejsca, gdzie niegdyś wyspę z lądem łączyły mosty, stanowisko archeologiczne ukazujące fundamenty kościoła z czasów wczesnopiastowskich oraz największy obiekt - stanowisko archeologiczne dawnego Palatio. Wszystko to stanowi części Muzeum Pierwszych Piastów.

Spacer bardzo spokojnym tempem zajmuje ok. 45 minut.

Jeśli macie więcej czasu, to niedaleko Ostrowa Lednickiego znajduje się skansen (Wielkopolski Park Etnograficzny), więc po powrocie promem na ląd możecie przejechać się tam na spacer.

W nasze wpisy wkładamy dużo pracy, aby były one jak najbardziej praktyczne i użyteczne innym aktywnym rodzinom. Na naszym blogu znajdziecie mnóstwo wpisów - bezpłatnych kompleksowych przewodników po najciekawszych miejscach i atrakcjach w kolejnych regionach Polski i innych krajach, a wszystko pod kątem odkrywania tych miejsc z dziećmi.
Jeśli ten wpis jest dla Was przydatny, jeśli pomogliśmy Wam w organizacji rodzinnej wyprawy, prosimy, odwzajemnijcie się polubieniem nas na fb, tu: link. Was to kliknięcie lajka nic nie kosztuje, za to my dzięki temu widzimy, że nasza pomoc innym w organizacji fajnego rodzinnego czasu ma sens!